Franţa o duce bine anul acesta: \"The Artist\" are nouă nominalizări, acţiunea a două dintre cele nouă candidate la Cel mai bun film se petrece în Hexagon, iar un lungmetraj de animaţie e şi el în cărţi.
"Hugo" şi "Miezul nopţii în Paris" au acţiunea plasată în Franţa. În schimb, paradoxal, "The Artist", filmul realizat de un francez, cu o distribuţie majoritar franţuzească şi producători la fel, se petrece la Hollywood.
Lungmetrajul de animaţie "A Cat in Paris" provine şi el aproape, integral, din Hexagon. Unde ratează Franţa în acest an?
Tocmai la categoria în care ar fi firesc să aibă un loc – cea a nominalizaţilor la Cel mai bun film într-o limbă străină, potrivit "Entertainment Weekly".
Disproporţie de genuri. Drama, pe primul loc
Două dintre candidatele la Cel mai bun film din acest an sunt comedii: "The Artist" şi "Miezul nopţii în Paris". 1998 a fost anul în care Academia americană de film a premiat ultima sa comedie: "Shakespeare îndrăgostit".
Înainte de această dată, "Şoferul doamnei Daisy" (1989) s-a ales cu statueta, dar numai printr-o relaxare remarcabilă a graniţelor genului poate fi acest film calificat drept comedie.
Dar, pe de altă parte, lungmetrajul lui Michel Hazanavicius are un as în mânecă, în ciuda statutului de comedie. Atuul lui "The Artist" poartă numele The Weinstein Company; din 2008 până în prezent producătorii şi distribuitorii au livrat în fiecare an cel puţin un film nominalizat la Cel mai bun film.
Cei doi fraţi începuseră acest traseu victorios încă din 1992, excepţie făcând doar anii 1996 şi 2003.
"The Artist" este primul lung metraj (aproape) mut nominalizat la Oscar în ultimii 83 de ani. Ultima dată când un astfel de film s-a ales cu statueta aurită a fost în 1928, când "Wings" a dobândit primul Oscar pentru Cel mai bun film. Lucrurile stau mai bine pentru filmele alb-negru: "