Perioada 2010 -2011 a reprezentat o provocare pentru retailerii din România. După ce a experimentat începând cu anul 2005 rate de creştere mult mai mari decât media ţărilor din Uniunea Europeană, sectorul bunurilor de larg consum a scăzut cu peste 23% în trei ani, de la aproximativ 21 de miliarde de EUR în 2008 la 16 miliarde în 2011.
Această scădere nu a afectat însă uniform jucătorii din domeniu, cele mai vulnerabile fiind companiile din comerţul tradiţional, cifra de afaceri a companiilor din domeniu reducându-se la jumătate în decursul celor trei ani, de la 14 miliarde în 2008, la doar 7 miliarde în 2011.
Structura sectorului de retail din România s-a schimbat profund, tendinţa ascendentă a retailului modern, în dauna celui tradiţional, evidentă şi în perioada de dinainte de 2008, fiind accelerată de către criză, astfel încât, potrivit calculelor noastre, în prezent 55% din piaţa de retail românească este reprezentată de lanţurile moderne de retail, iar acest procent va creşte până în jurul două treimi în orizontul anului 2015.
Pe termen lung, perspectivele sectorului de retail din România sunt favorabile, datorită decalajului semnificativ existent între nivelul cheltuielilor de consum anuale pe cap de locuitor din România şi cele de la nivelul Uniunii Europene (4.700 EUR în România, comparat cu aproximativ 20,000 EUR în Uniunea Europeană).
Sursa: Eurostat, Banca Mondială, analiza PwC
Prognozele făcute de analiştii Comisiei Europene arată perspective de creştere economică moderată pentru România în perioada 2012-2013 şi o revenire treptată a consumului privat, până la o rată de creştere de 3.4% în 2013. Corelate cu estimările privind creşterea salariului real cu 2.7% în 2012 şi 4.5% în 2013, pornind de la un nivel absolut încă scăzut, mult sub media europeană, acestea subliniază potenţialul de c