(apărut în Dilemateca, anul VII, nr. 69, februarie 2012)
În afară de sfîrşitul lumii, desigur. Sau pînă la sfîrşitul lumii. (Şi nu, nu cred c-o să renunţ prea curînd la glumiţa cu deadline-ul total, e revigorantă, îţi pune sîngele în mişcare şi-ţi dă senzaţia că mai ai atîtea lucruri de făcut.) În 2012, aşteptăm o sumedenie de filme, dar pentru că aici sîntem la Dilemateca, voi trece în revistă numai ecranizările cele mai importante care vor avea premiera (în America şi, cu puţin noroc, şi la noi) anul acesta.
Anna Karenina (r. Joe Wright, cel care a făcut, din păcate, şi Atonement, şi Pride&Prejudice). Keira Knightley în rolul Annei, prinsă între Contele Vronsky (Aaron Johnson) şi Karenin al ei (ah, Jude Law!). Ştiind cît de leşinate au fost celelalte realizări ale lui Joe Wright şi cît de leşinată poate fi Keira dacă n-o struneşti cum trebuie, mă aştept la ce-i mai rău. Adică la costume şi cadre frumuşele, la sentimente îndulcite şi la o sinucidere în gri verzui, cu lacrimi şi praf.
Cosmopolis (r. David Cronenberg, după romanul lui Don DeLillo). Cu tinerelul Pattinson în rolul miliardarului Eric Packer. Acţiunea se petrece într-o limuzină high-tech care traversează New York-ul. Deja am două semne de întrebare: 1. Updike scria în The New Yorker despre romanul Cosmopolis că "problema cu o poveste în care se poate întîmpla orice e că, pînă la urmă, nu se întîmplă nimic." şi 2. Cronenberg a filmat la Toronto, nu la New York. În orice caz, sînt curioasă ce-o să iasă din combinaţia DeLillo-Cronenberg-Pattinson. Probabil încă o meditaţie despre singurătatea omului modern.
The Great Gatsby (r. Baz Luhrmann). Leonardo DiCaprio e Gatsby, Carey Mulligan, una dintre febleţile mele feminine, e Daisy, Tobey Maguire e Nick Carraway, iar Joel Edgerton e Tom. Filmat în 3D, filmul va fi, sper, elegant, strălucitor şi năucitor. Sigur, e posibil să-i lipsească