Noua directoare a castelului-muzeu de la Versailles şi-a prezentat recent noile priorităţi, programul pentru anii ce vin. Dacă seria de expoziţii ale unor artişti contemporani iniţiată de precedentul director al domeniului continuă, noua responsabilă are o viziune mai subtilă a noilor creaţii.
Vasile Damian:
Numirea în august 2011 a Catherinei Pégard, fostă jurnalistă politică, devenită apoi consilier media al preşedintelui Nicolas Sarzkozy, în fruntea castelului-muzeu Versailles, a provocat ceva agitaţie şi mai ales critici. Ce căuta în fruntea unei instituţii de o astfel de amploare un om fără nici o experienţă în domeniul cultural, se întrebau mai toţi specialiştii. Patru luni după instalarea ei în post, noua directoare a domeniului Versailles şi-a prezentat zilele trecute priorităţile.
Orientările Catherinei Pégard sunt uşor diferite de politica predecesorului ei, Jean-Jacques Aillagon. În materie de artă contemporană, nimic nu va fi însă schimbat, cu riscul de a-i şoca în continuare pe vizitatori. După homarul uriaş al lui Jeff Koons şi fanteziile manga ale lui Takashi Murakami, anul acesta este aşteptată – şi confirmată de Pégard – în grădinile şi sălile castelului artista portugheză Joana Vasconcelos. Anul viitor, stilul va fi complet diferit, locul va fi cedat italianului Giuseppe Penone, reprezentantul curentului Arte povera.
În vârstă de 64 de ani, plasticianul din Torino îşi construieşte opera în jurul relaţiei întretinute de om cu natura. În această calitate va interveni aşadar în 2013 în grădinile de la Versailles create de André Le Nôtre, grădinarul regelului Ludovic al XIV-lea, de la a cărui naştere se împlinesc anul viitor patru secole. Cu alte cuvinte, Penone va deschide un nou ciclu, cu o viziune a artei contemporane mai aproape de patrimoniu, spune directoarea instituţiei culturale franceze. „Penone îşi are locul în ac