Criza devine o oportunitate numai pentru cei care sunt disciplinaţi.
Orice încercare de dezvoltare a firmei, de ofensivă, trebuie să pornească de la organizarea liniilor de defensivă, de la construirea unor adevărate ziduri de cetate în jurul afacerii de bază.
La nivelul oricărei firme zidurile de apărare trebuie construite în jurul fluxurilor financiare de bază, al modelului de afacere şi al surselor de venituri.
a) Deşi fluxurile financiare ar trebui să fie preocuparea de bază a oricărei firme, în practică numai 27% din firme sunt preocupate de cash flow, în timp ce restul pun accentul pe inovaţie şi dezvoltarea/transformarea capacităţilor de producţie. Problema se va acutiza în perioada următoare în care creditul se va obţine foarte greu şi va fi foarte scump (fără să fi fost ieftin vreodată pentru firmele româneşti!).
"Cash is king" implică între altele renegocierea termenelor de plată cu furnizorii, amânarea oricăror cheltuieli mari până la asigurarea stabilităţii afacerii de bază, focalizarea pe reducerea stocurilor şi reducerea gradului de îndatorare a firmei.
b) Pentru a îşi proteja modelul de afacere firma trebuie să reacţioneze anticiclic (să te pregăteşti de recesiune încă din perioadele de expansiune prin reducerea costurilor şi vânzarea afacerilor "noncore"; şi reciproc: pe baza stabilizării "core businesului" să fii expansionist în recesiune). Măsurile de reducere a costurilor trebuie să fie luate nu de conjunctură, ci pe termen lung, vizând reduceri de capacităţi, îmbunătăţiri în eficienţă şi externalizarea unor activităţi. Tăierea costurilor cu forţa de muncă trebuie să nu ducă la concedierea muncitorilor calificaţi, ci la reduceri ale timpilor de muncă şi la realocări pe sectoare în aşa fel încât firma să nu piardă talentele.
Un model de business flexibil adaptat crizei trebuie să pornească de la evitarea modelelo