Așteptam aseară ca Mihnea Blidariu să intre în direct la Realitatea TV. Andreea Crețulescu și Adrian Cioroianu îi aveau ca invitați pe Călin Popescu Tăriceanu și Mircea Dinescu. La căldură și cu o ceașcă de ceai fierbinte lângă ei. Vorbeau despre un sondaj de opinie în care persoana în care românii au cea mai mare încredere a ieșit Regele Mihai. La -13 grade Celsius, cu microfonul în mână, Mihnea Blidariu aștepta în Piața Universității. Pe partea cu TNB, pentru că la Fântână televiziunilor le e greu să treacă. A așteptat aproape 40 de minute. În cele din urmă, i s-a dat legătura. Pentru a afla ”de ce mai îndură frigul oamenii din Piață”. În cele 3 minute ale relatării, Mihnea a pucat să spună despre Roșia Montană. Și gata.
Discuția s-a reluat în platou. De la Regele Mihai s-a trecut la imaginea și procentele partidelor politice în același sondaj. Apoi a intrat publicitate. Și auto-promoționalele. Unul mi-a sărit în ochi. Cel cu jandarmi care bat protestatari. Cu protestatari răsturnând o tonetă. Cu fumigene și flăcări. Cu reporteri transmițând cu sufletul la gură și sub amenințarea unui bolovan rătăcit. Și cu mesajul ”Cele mai bune imagini”. Momentul e emblematic. Asta va rămâne, pentru televiziuni, după ianuarie 2012: ”cele mai bune imagini”. Mai exact, spectacolul. Rating-ul. Audiența.
Îmi amintesc gluma unui prieten de sâmbătă, când protestatarii împotriva proiectului RMGC de la Roșia Montană au ajuns din Piața Constituției în Piața Universității. Și când televiziunile dispăruseră (pentru că mitingul susținătorilor RMGC de la Roșia Montană se încheiase). ”Vrei să aducem televiziunile?”, mă întreabă, retoric. ”Se rezolvă cu un bolovan într-o vitrină!”, răspunde tot el. Din păcate, avea dreptate. Din fericire, nimeni n-a pus ideea în practică. Ieri. Dar mâine?
***
În timp ce scriu acest text, sunt asaltat de mesaje pe Facebook și pe mail des