Fie ca vor sa culeaga informatii despre concurenta sau despre proprii angajati, tot mai multe companii apeleaza la serviciile de mystery shopping. Cu toate acestea, numarul firmelor care ofera astfel de servicii a scazut semnificativ pe fondul crizei economice, a spus Adrian Barbu (foto), CEO al The Consultants, companie de profil printre ai carei clienti se numara BMW, eMag, BCR, Cora.
DailyBusiness.ro: Putem vorbi de o piata a serviciilor de mystery shopping in Romania?
Adrian Barbu: Aceasta piata a inceput sa se formeze la dimensiuni relevante in 2008, cand a ajuns la aproximativ 1,5 milioane de euro. Scazand la jumatate in 2009, a revenit treptat spre cotele anterioare. In 2010, o estimam la 900.000 euro, iar in 2011 la 1,1 milioane de euro. Cererea reala e cu 10-15% mai mare, dar multe proiecte pentru retailul multinational se executa la scara europeana si se comanda in tarile unde se afla sediul firmei-mama, din Europa.
DB:Cum se pozitioneaza piata din Romania fata de cea din alte state la nivelul acestui tip de cercetare de marketing?
AB: Fata de tarile din Vest suntem o piata in fasa, cu o exploatare a potentialului de 20%. Fata de tarile din Europa Centrala, respectiv Cehia, Ungaria, Slovenia, Croatia, suntem cu 5-6 ani in urma, mystery shopping fiind o practica bine asezata acolo. Acest tip de evaluare e foarte solicitat in aceste tari si exista un bun know-how al firmelor beneficiare in utilizarea rezultatelor pentru cresterea performantei. Din acest motiv, serviciul e si mult mai pretuit in Vest sau in Europe Centrala. Tariful unei vizite in Vest poate ajunge sa fie de 4-5 ori mai mare decat in Romania, iar in Europa Centrala de 2 ori mai mare.
DB: Cat de costisitoare este o astfel de cercetare de marketing pentru o companie?
AB: Cu exceptia catorva firme beneficiare, bugetele utilizate in Romania pentru