Muzeul Civilizației Urbane și președintele Consiliului Județean, Aristotel Căncescu, vor prezenta astăzi, în premieră, la ora 16.00, un documentar despre fosta uzină de autocamioane din Brașov, la sediul din Piața Sfatului nr. 15.
Fabrica de autocamioane a purtat, succeisv, denumirile de Romloc, Astra, Steagul Roşu și Roman și are o istorie de nouă decenii. Povestea uzinei începe în 1921, când s-a înfiinţat societatea Romloc, care se ocupa cu repararea de locomotive şi vagoane. În 1935, societatea Astra Vagoane Arad îşi extinde activitatea la Braşov, pe terenul Romloc. Întrucât se anunţa o afacere mai bănoasă, în 1938, deţinătorii societăţii îi dau o nouă destinaţie – fabricarea de armament.
„După naţionalizare, comuniştii botează întreprinderea Steagul Roşu, iar în 1953, guvernul a dispus realizarea în serie a primelor autocamioane româneşti. Primul model – Steagul Roşu, SR 101, ieşea pe poartă un an mai târziu. Planurile drastice ale regimurilor totalitare cereau o producţie tot mai mare- ţara trebuia mecanizată cu orice preţ. Astfel, de la 700 de maşini în primul an, s-a ajuns ca în 1977 să se producă aproape 30.000 de camioane, cea mai mare producţie din istoria fabricii. Dacă în 1954 erau aproximativ 4400 de salariaţi, în 1978 numărul acestora ajunsese la 26.000. Exportul era foarte mare, nu doar ţări socialiste cumpărau camionul braşovean, dar şi ţări care aveau tradiţie în domeniu. Celebrele modele Carpaţi, Bucegi, ROMAN sau DAC pot fi admirate şi acum pe platforma expoziţională a uzinei. După 1989, fabrica a intrat pe o linie descendentă, şi după câteva tentative de privatizate eşuate, a ajuns la o producţie de doar câteva sute de maşini pe an. Un colac de salvare l-a reprezentat guvernul SUA care a cumpărat de la Braşov autocamioane militare pentru teatrele de război unde luptau soldaţii americani. Acum, uzina produce camioane pentru Iran şi p