Şcoala de Muzică şi Arte Plastice din cadrul Gimnaziului de Stat “Augustin Maior” din Reghin a fost, de-a lungul anilor, un făuritor de talente. Am dorit să aflăm, din perspectiva unui profesor ce presupune predarea unei materii aflată la limita dintre disciplină şi artă. Ne-am adresat Laviniei Zanfir, profesor de pian la Gimnaziul de Stat “Augustin Maior” şi director adjunct din ianuarie 2012.
Reporter: Ce înseamnă meseria de profesor de instrument?
Lavinia Zanfir: În primul rând, doresc să specific că a preda un instrument este mai mult decât o meserie, este o profesie, este o artă. Ea necesită o pregătire profesională specifică şi generală, o ţinută etică ireproşabilă şi o mai adâncă înţelegere a psihologiei copiilor. Dar prima condiţie pentru o muncă pedagogică reuşită pe tărâmul învăţământului artistic muzical este vocaţia pentru activitatea didactică, vocaţie manifestată în dragostea profesorului pentru copii, în interesul, optimismul şi entuziasmul cu care acesta se dăruieşte, motivat fiind de dorinţa atingerii scopului final în dreptul fiecărui elev: formarea şi dezvoltarea sa, îndrumarea pentru a deveni un bun muzician, un bun interpret. Forma de desfăşurare specifică învăţământului muzical instrumental are avantajul enorm că permite o mai largă posibilitate de a stabili legături directe între profesor şi elev, acest lucru facilitând o cunoaştere mai profundă a elevului şi o putere de influenţare a acestuia mai mare atât în ceea ce priveşte instrucţia de specialitate cât şi din punct de vedere general uman. De aceea, de la profesorul de instrument se aşteaptă să posede, pe lângă pregătirea temeinică în specialitate şi cultură generală, anumite trăsături de caracter, precum voinţă, stăpânire de sine, punctualitate, consecvenţă, responsabilitate, dragoste de muncă. Numai posedând astfel de calităţi va putea să-şi influenţeze elevii în mod pozit