Piata de retail din Romania s-a dovedit un teren propice pentru companii internationale ca Billa, Carrefour, Lidl, Mega Image, in timp ce investitorii autohtoni care si-au incercat puterile in acest domeniu fie au fost "inghititi" de numele mari, fie au capotat, dintr-un motiv sau altul.
Expertul in retail Ciprian Moga a aratat ca exista mai multe exemple de afaceri romanesti de retail care au esuat sau au rezultate precare. "Majoritatea acestor afaceri s-au dezvoltat in perioada de crestere economica si intreprinzatorii din spatele lor au fost foarte buni la cucerirea de piete si la dezvoltare. Au ocupat rapid locatii si au luat 'crema' pietelor aflate pe varf de val", a mentionat Moga.
Dar in momentul in care piata de retail s-a comprimat, toate magazinele din tara au avut nevoie de avantaje concurentiale, de diferentiere, serviciu client de calitate, promotii si preturi competitive. "Competentele necesare pentru aceste afaceri au fost altele: vanzare si achizitii. Aici comerciantii romani sunt inca precari, iar cei care inca mai rezista incearca sa si le dezvolte rapid", a explicat expertul in retail.
Pe de alt parte, marile grupuri de retail reusesc sa concentreze resurse financiare pentru extindere, care este ieftina in aceste zile, a mentionat acesta.
"Daca ar fi sa rezumam diferentele dintre retailerii straini si cei autohtoni, as mentiona puterea financiara si competenta in afaceri mari in retail", a spus Moga.
"Pentru primul aspect lucrurile sunt clare, vorbim de grupuri internationale. Referitor la competentele de retail : grupurile internationale vin cu un bagaj de know-how, experienta, sisteme interne (logistica, IT) care si-au aratat competitivitatea in mai multe tari si in mai multe valuri de criza. Sistemul afacerilor de retail din strainatate sunt mai flexibile si mai adaptabile", a adaugat exper