Nefinalizarea lucrărilor la timp îi poate costa pe constructori chiar și 15% din valoarea contractului. Acesta regulă nu se aplică, însă, și ”regilor” asfaltului care lucrează pe autostrada București-Ploiești, începută în perioada 2007-2008 și care va fi finalizată, în cele din urmă, în luna aprilie.
Compania de Autostrăzi pare a fi învățat din greșelile trecutului. Dacă în contractele semnate în 2007 cu trei dintre ”regii” români ai asfaltului, care lucrează pe tronsonul de la Moara Vlăsiei la Ploiești, penalitățile de întârziere, care pot fi aplicate, nu sar de 0,05% pe zi din valoarea lucrărilor rămase de executat, în contractele încheiate pentru realizarea autostrăzilor situate pe Coridorul IV, CNADNR și-a rezervat dreptul de a aplica sancțiuni care pot ajunge și la 15% din valoarea contractului.
Noile contracte sancționează diferit întârzierile în finalizarea lucrărilor, în funcție de cauza care a dus la amânarea inaugurării. Astfel, în cazul în care se depășește termenul limită din cauza nerespectării unor criterii de calitate, drumarul va trebui să achite o amendă în valoare de jumătate de milion de euro. De asemenea, Compania de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) va înceta orice plată către constructor până la remedierea problemelor. Dacă motivul întârzierii a fost altul, precum slaba mobilizare, penalitățile care vor fi aplicate sunt de ”0,1% din valoarea de contract acceptată corespunzătoare, fără TVA, pentru fiecare zi de întârziere”, se arată într-o informare a Companiei de Autostrăzi.
Autostrada excepție
În cazul autostrăzii București-Ploiești, aceste reguli nu se aplică. Potrivit companiei, firmele lui Costel Cășuneanu și Dan Beșciu, care nu au fost în stare să finalizeze lucrările până la 15 decembrie, așa cum și-au asumat în vară, atunci când au fost amenințate cu rezilierea contractului, nu pot