Falimentul companiei Malev, anuntat oficial saptamana trecuta, vine sa amplifice temerile liniilor aeriene de stat din Europa privind sansele de supravietuire pe o piata tot mai competitiva. Intr-un context economic care descurajeaza statele in a mai sustine din punct de vedere financiar operatorii nationali, singura speranta pare ca rasare din Est.
In deceniile trecute, liniile aeriene de stat reprezentau adevarate simboluri pentru tarile europene, astfel ca Alitalia, Lufthansa, Aeroflot, Lot, Tarom erau considerate "embleme" pentru Italia, Germania, Rusia, Polonia, Romania etc. Dar iata ca in prezent guvernele sunt nevoite, pe fondul crizei datoriilor, sa renunte la aceste companii.
Lupta pentru supravietuire a companiilor aeriene de stat din zona est-europeana se datoreaza in parte conditiilor economice globale, dar si competitiei tot mai puternice din partea operatorilor low-cost.
"Companiile care nu isi restructureaza activitatea nu vor rezista. Anul 2012 va fi unul foarte greu. Sunt foarte multe companii care pot avea probleme, mai ales printre cele mici, plus ca nici statele nu mai pot sa sustina companiile din punct de vedere financiar", a declarat Nicolae Demetriade, fostul sef al companiei Tarom.
In opinia sa, falimentul Malev nu este o surpriza, in contextul in care "o companie aeriana care nu este restructurata si in care nu se tine cont de principiile economice bazate pe concurenta si rentabilitate poate ajunge in astfel de situatii".
Multi dintre operatorii aerieni de stat isi bazeaza activitatea pe infuziile de capital regulate din partea guvernelor proprii, astfel ca pentru a-si asigura longevitatea, acestia cauta sa incheie aliante strategice cu operatorii din Orientul Mijlociu. De ce nu se orienteaza catre companiile din Europa de Vest? Pentru ca acestea au ca obiectiv reducerea semnificativa a