... Ieri dimineaţă, la primăria Capitalei, a avut loc „un viu incident” între primarul Bucureştiului şi reprezentantul societăţii câştigătoare a licitaţiei pentru asfaltarea oraşului. Incidentul a fost urmat de o... provocare la duel. Asfaltatorul nu s-a sfiit să arunce mănuşa edilului Capitalei, trimiţându-i de dimineaţă şi martorii săi, ca să stabilească toate condiţiile duelului şi armele ce se vor folosi. Gravul motiv care a condus la o asemenea cerere e următorul: primarul a influenţat niscaiva jurnalişti să-l acuze pe „regele asfaltului” că nu a respectat caietul de sarcini, iar asfaltul cel nou are chiar mai multe gropi decât cel vechi.
Găurile din străzile Bucureştiului de altădată
Dar să citim şi noi textul incriminat: „Zăpada care acoperise trotuarele şi străzile Capitalei e pe sfârşite. Dacă spectacolul pe care-l prezentau, de două luni de când suntem în iarnă, străzile Capitalei, nu era prea frumos, - astăzi, când trotuarele şi străzile sunt „la vedere” - înfăţişarea lor este dintre cele mai lamentabile. Acum se poate constata că Bucureştii au cel mai prost pavaj, cu toate că pavarea şi asfaltarea străzilor costă anual enorme sume de bani”...
Vi se pare o imagine cunoscută, nu-i aşa? Însă ceea ce aţi citit este o pagină dintr-un reportaj de acum o sută de ani, din februarie 1912. Şi tot acum un secol patronul societăţii „Asfaltul” (care câştigase, în 1910, licitaţia pentru întreţinerea străzilor), maiorul Kiriacescu, îl provoca la duel pe primarul de atunci, I. Dobrescu.
Dar înainte de a vă prezenta „speţa”, să ne mai plimbăm puţin prin Bucureşti, o dată cu semnatarul reportajului din „Dimineaţa”, al cărui pseudonim este... „M. Faust”. „O preumblare pe Calea Victoriei şi pe bulevardele centrale este cât se poate de edificatoare în această privinţă. Pretutindeni se văd gropi – unele mai mici, altele imense, gropi în asfalt,