În zonele Constanţa şi Galaţi traficul feroviar de marfă a fost blocat aproape în totalitate, iar în restul ţării volumul transportat de marfă a scăzut la jumătate, potrivit reprezentanţilor Asociaţiei Transportatorilor Feroviari din România (ATFR).
„Viscolul care a blocat traficul a produs pagube atât prin consumul mai mare de combustibil, dar şi prin blocarea resurselor. Transportul de marfă a fost afectat în proporţiie de 90% în zone precum Galaţi şi Constanţa, iar în rest putem discuta de o blocare la jumătate a activităţilor.
Pagube mai mici au fost raportate pe zona tranportului de călători. La marfă, au fost alte probleme, au fost situaţii cu trei zile de staţionare şi cantităţile de combustibil consumat sunt foarte mari", a declarat preşedintele ATFR, George Buruiană.
Cel mai afectat, transportul feroviar de marfă
Companiile de transport feroviar privat de marfă deţin o cotă de piaţă de 51%, în timp ce compnaiile de transport feroviar privat de persoane, au o cotă de piaţă de 5%.
Pagube însumând zeci de milioane de euro au avut, din cauza viscolului şi transportatorii auto. Din calcul Federaţiei Operatorilor de Transport (FORT), doar din combustibilul consumat ca urmare a staţionării camioanelor şi autocarelor în blocajele de pe drumuri naţionale pagubele au însumat 10 milioane de euro.
„Fără a lua în calcul alte pierderi, transportatorii au pagube de aproape un milion de euro pe zi din blocarea pe drumurile naţionale şi autostrăzi. Până acum, doar din combustibil s-au pierdut 10 milioane de euro. Pentru încălzirea camionului blocat se consumă 4-5 litri pe oră, iar motorul mai trebuie şi turat pentru a atinge anumiţi parametri de funcţionare. La 24 de valoarea combustibulilui consumat este de 4 milioane lei", a precizat Augustin Hagiu, preşedintele FORT.
În România, există 24.000 de firme de transport marfă şi 3.800 de