În plină dezbatere privind reindustrializarea Franţei, firma Renault îşi inaugurează joi în Maroc, la Tanger, o nouă uzină destinată să fabrice şi să dezvolte maşini ieftine. Constructorul francez de automobile mizează de multă vreme pe gama „low cost”, lăsând însă deoparte uzinele din Franţa, spre nemulţumirea multora.
Vasile Damian:
15% din capitalul firmei Renault este deţinut încă de statul francez, prea puţin pentru ca direcţia constructorului de automobile să mai primească „ordine de sus”. Dacă în 2004 Renault fabrica încă circa 1,3 milioane de masini şi utilitare în Hexagon, anul trecut producţia franco-franceză se ridica la doar 650.000 de unităţi, adică exact jumătate faţă de ce făcea cu şapte ani înainte. Vasile Damian: Renault împinge producţia low cost spre Maroc
Dacă mare parte din ingineria Renault e încă concepută în Franţa, grupul a început să „exporte” şi acest lucru spre periferia Europei. Astfel, un centru tehnic şi de design ultrasofisticat şi-a deschis portile în România, ţară în care a început de altfel aventura „low cost” a construtorului francez. Când fostul PDG al firmei, Louis Schweitzer, decidea la mijlocul anilor 90 să dezvolte o maşină robustă şi ieftină, în jur de 5000 de euro bucata, puţină lume credea în acest concept. Cu toate acestea, proiectul s-a impus, şi în 1999 Renault cumpăra Dacia, marca sub care îşi va comercializa gama „low cost” în toată Europa, dar şi în jurul Mediteranei.
Destinat iniţial doar pieţelor emergente, maşina Logan ia repede şi drumul Europei de vest. Urmează derivatele ei, Sandero, Duster şi în curând Lodgy. Ca şi acesta din urmă, un vehicul utilitar şi un al treilea încă ţinut secret vor fi asamblate la noua uzină din Tanger. Motoarele, cutiile de viteze şi alte componente vor fi însă importate din Franţa, Spania sau România.
Cum a fost posibil acest suces al maşinilo