În Franţa, problema exporturilor se impune ca un subiect principal în dezbaterea electorală pe fondul alegerilor prezidenţiale din aprilie-mai. Asta întrucât Franţa a înregistrat anul trecut un deficit comercial record.
Matei Vişniec:
70 de miliarde de euro este deficitul comercial francez pe anul 2011, cifră greu de digerat pentru Franţa, cu atât mai mult cu cât Germania a înregistrat anul trecut un excedent de 160 de miliarde de euro. De ce Germania exporta cu brio, iar Franţa pierde teren la export? Iată o întrebare cu multiple faţete. Franţa pierde de fapt teren la capitolul exporturilor de zece ani, deşi unele dintre sectoarele sale continuă să meargă bine şi chiar foarte bine, cum ar fi cel agro-alimentar, industria aeronautică şi industria de lux. Matei Vişniec: Problema exporturilor se impune ca un subiect principal în dezbaterea electorală
În anul 2000, Franţa număra 130.000 de societăţi cu activitatea axată pe export, dar astăzi numărul lor este mai mic, doar 117.000. Din nou, francezii se compară cu germanii pentru a înţelege ce s-a întâmplat, iar raspunsurile sunt relativ clare: modelul adoptat în urmă cu peste un deceniu de germani a fost bazat pe menţinerea industriei şi pe export, în timp ce francezii s-au concentrat pe terţiar şi pe consumul intern. Franţa a fost depăşită deci la nivel de competitivitate şi inovaţie.
Franţa consacră doar 2,2% din Produsul ei Intern Brut pentru cercetare, în timp ce Germania consacră 2,8%. Nu întâmplător deci, mai toţi candidaţii la alegerile prezidenţiale franceze avansează propuneri şi soluţii în vederea stimulării exportului, ceea ce trece prin sprijinirea întreprinderilor mici şi mijlocii.
Secretarul de stat francez însărcinat cu comerţul exterior, Pierre Lellouche, a ţinut să precizeze recent că exporturile franceze au mult de suferit şi din cauza Chinei, care practică pe