Operatorii aerieni low-cost Wizz Air si Ryanair ies la atac. Dupa ce falimentul companiei de stat Malev a lasat practic principalul aeroport din Budapesta fara sursa a 40% din venituri, respectiv fara "compania de casa", doua mari linii aeriene low-cost s-au grabit sa isi anunte planurile de investitii pentru dezvoltarea operatiunilor locale.
Altfel spus, Wizz Air si Ryanair ar putea fi principalii beneficiari ai falimentului Malev, avand acum oportunitatea de a ataca piata din Ungaria, in absenta companiei de stat. Prin urmare, care dintre cei doi operatori ar avea sanse sa devina numarul 1 in era post-Malev?
Compania nationala de stat a Ungariei avea o cota de 47% pe piata interna, din punct de vedere al capacitatii de transport. Acum, o mare parte din acest procent ar putea fi absorbit de operatorii low-cost, desi exista riscul ca traficul de pe aeroportul Liszt Ferenc sa scada in contextul in care isi va pierde statutul de punct de tranzit - Malev a incercat sa "lipeasca" aeroportului din Budapesta eticheta de hub international, bazandu-se pe realizarea legaturilor intre est si vest.
Falimentul Malev a lasat totodata alianta aeriana Oneworld fara o veriga importanta. Oneworld (American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Finnair, Iberia Airlines, Japan Airlines, Mexicana, Malev, Qantas, Royal Jordanian) a cazut acum de pe locul 1 in Ungaria pe locul 3 dupa Star Alliance si SkyTeam (din care face parte si Tarom).
O alianta aeriana globala ofera clientilor companiilor aeriene membre acces la o vasta retea ce cuprinde mai multe destinatii, frecvente si conexiuni.
Revenind insa la batalia low-costurilor, rata de penetrare a acestora in Ungaria, si nu ne referim aici doar la Wizz si Ryanair, inainte de falimentul Malev, atingea un nivel relativ modest, de circa 23,6%. In 2005, aceasta rata a fost de 27%,