Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) a desfasurat in 2011 circa 900 de controale in domeniul financiar bancar, prin care au fost aplicate sanctiuni contraventionale, au declarat pentru DailyBusiness.ro reprezentantii institutiei. Vezi cuantumul amenzilor si de ce au fost aplicate.
"Valoarea amenzilor aplicate societatilor financiar-bancare, in anul 2011, este de peste 5,7 milioane de lei", au spus oficialii ANPC.
Totusi, valoarea amenzilor a fost mult mai mica anul trecut fata de 2010.
In 2010, anul modificarii legislatiei in acest domeniu (bancar, nr.r), au fost desfasurate circa 2.700 de controale prin care au fost aplicate sanctiuni contraventionale, valoarea amenzilor aplicate fiind de peste 39 milioane de lei.
Ce reclamatii au primit bancile
In anul 2011 la ANPC au fost inregistrate aproximativ 4.500 reclamatii avand ca obiect serviciile financiare si financiar-bancare, in scadere fata de anul anterior, cand au fost primite peste 14.400 reclamatii pe acest domeniu, conform autoritatii.
Aspectele reclamate de consumatori se refera la:
- existenta unor clauze abuzive in contractele de credit;
- poprirea tuturor sumelor existente in cont;
- nu se raspunde la reclamatiile consumatorilor in termenul de 30 de zile;
- refuzul bancii de a reesalona/rescadenta creditele;
- refuzul bancii de a refinanta credite;
- nerespectare clauze contractuale.
"Bancile cele mai reclamate sunt bancile mari, care au si un numar foarte mare de clienti", au mentionat oficialii ANPC.
Conform BNR, pe piata locala activeaza 42 de banci, din care 2 banci cu capital integral sau majoritar de stat (CEC Bank si Eximbank).
Sistemul bancar a inregistrat anul trecut o pierdere de aproape 430 milioane lei, echivalentul a 100 milioane de euro