Suma totală a răscumpărărilor încasate de piraţii somalezi anul trecut a fost de 169 milioane de dolari (120 milioane de euro). Şi nu numai ei fac bani – avocaţii şi agenţii companiilor de asigurare au la rândul lor de câştigat. Însă cea mai productivă industrie creată de piraterie este cea a securităţii maritime.
Mai mult de o treime din rutele comericale ale lumii trec pe lângă coasta de est a Africii, zona cea mai vulnerabilă atacurilor piraţilor somalezi, informează publicaţia financiară „Financial Times”. Multe vase apelează pentru protecţie la companii private care asigură securitatea. Această industrie, care a apărut recent şi care are o spectaculoasă rată de creştere, acumulează lunar sume impresionante şi asigură 1.500 de escorte.
Citeşte aici cum susţine pirateria dezvoltarea economiei somaleze
Măsuri anti-piraterie
Faţă de 2010, anul trecut numărul piraţilor a scăzut. Însă preţul plătit de autorităţi pentru aceasta nu a fost nesemnificativ – costul total al combaterii pirateriei somaleze a fost de 6,6 – 6,9 miliarde de dolari (4,9 – 5,1 miliarde de euro, iar suma plătită pentru răscumărări de către companiile de transporturi, sumă de 160 milioane de dolari (120 milioane de euro) a fost mult depăşită de sumele investite în prevenirea atacurilor.
Citeşte în Forbes mai multe despre industria prosperă a anti-pirateriei
Companiile de transporturi au cheltuit 1,1 miliarde de dolari (830 miliarde de euro) pentru echipament de siguranţă şi gărzi înarmate. 635 milioane de dolari (480 milioane de euro) au fost investiţi în asigurări. Echipajele au primit cu 195 milioane de dolari (145 milioane de euro) în plus pentru a lucra în zona maritimă cu cel mai mare risc.
Există riscul ca prezenţa trupelor înarmate la bordul navelor să amplifice violenţa
Pe coasta de est a Africii sunt aproximativ 240