Autoritatea de reglementare în telecom (ANCOM) a prezentat joi un ghid privind desfăşurarea activităţii operatorilor mobili virtuali, fără reţea proprie, apreciind că lansarea acestora va creşte eficienţa în utilizarea infrastructurii existente de comunicaţii mobile şi a concurenţei.
Aceste reglementări au permis, spre exemplu, companiei româneşti RCS&RDS să lanseze servicii de telefonie mobilă în Spania şi Italia fără a-şi construi propria reţea.
Dacă ANCOM ar aproba un asemenea cadru legal, atunci mai multe companii ar putea lansa servicii de telefonie mobilă pe baza reţelelor construite de companiile Orange, Vodafone, Cosmote (Zapp), RCS&RDS şi Romtelecom şi ar putea adresa diferite nişe de clienţi.
Cine ar putea fi companiile care să facă acest pas? Din rândul companiilor din industrie lista ar putea include - teoretic - de la companiile de cablu UPC sau Digital Cable Systems până la, de ce nu?, firmele de stat SN Radiocomunicaţii sau Poşta Română, dar şi companii străine sau companii din alte sectoare de activitate, de la retail până la cosmetică.
Spre exemplu producătorul de cosmetice Avon a lansat în anul 2010 împreună cu Orange România un serviciu de telefonie mobilă "dedicat femeilor". Serviciul a fost lansat în parteneriat şi nu ca un operator virtual, însă acesta este tipul de operatori care ar putea apărea.
ANCOM a pus în discuţie acest subiect în iunie 2011. Apariţia operatorilor virtuali va stimula competiţia, susţine Cătălin Marinescu, preşedintele ANCOM.
"Operatorii mobili virtuali pot influenţa nivelul preţurilor cu amănuntul prin oferirea unui plus de inovaţie şi a unor servicii diferite faţă de cele oferite de operatorii cu reţele proprii, pot satisface nevoile unor nişe de consumatori neatinse de ofertele operatorilor clasici şi vor reprezenta un factor de dinamism în beneficiul consumatorilor care vor avea de