- Cultural - nr. 950 / 11 Februarie, 2012 TINERI, LA RAMPA Filarmonica targumureseana ne-a oferit, joi seara, un simfonic de zile mari. Concertul pentru trompeta, fagot si orchestra de Paul Hindemith, compozitor german, violist, violonist, dirijor, pedagog si teoretician muzical (16 noiembrie 1895 Hanau – 28 decembrie 1963 Frankfurt am Main) a adus la rampa doi solisti exceptionali: trompetistul Dan Docolin si fagotistul Ciprian Bonta, care, in tandem cu orchestra, au inscris, sub conducerea dirijorala a lui Remus Grama, una dintre cele mai frumoase momente interpretative ale creatiei compozitorului pe cat de controversat, pe atat de interesant. E cunoscut faptul ca experientele lui Paul Hindemith sunt in buna masura paradoxale. "In paralel cu tentatia modernista, cu negarea violenta a traditiei, el a scris muzica de camera, in care neoclasicismul este evident.(...) Cea mai mare parte a muzicii lui utilizeaza un sistem tonal, dar non-diatonic. Similar muzicii tonale, exista un centru tonal si modulatii de la un centru tonal la altul; totusi, cele 12 sunete sunt utilizate liber, fara a fi organizate in scari tonale. Hindemith chiar a rescris unele dintre lucrarile sale dupa ce a dezvoltat acest sistem.” Desconsiderat de ministrul Propagandei din Germania, in plin nazism, Joseph Goebbels, care, in timpul unui discurs la Berlin Sports Palace, il denunta in mod public ca fiind "un producator atonal de zgomot”, Hindemith era admirat de alti contemporani, care credeau ca el ar putea oferi Germaniei un exemplu de compozitor modern, care, pana la acea ora, compunea muzica bazata pe tonalitate si cu dese referinte la muzica folk, edificatoare fiind in acest sens pledoaria dirijorului Wilhelm Furtwängler, publicata in 1934. Cunoscand aceste amanunte, am savurat prezentarea, in prima auditie – nationala, cred – a Concertului pentru trompeta, fagot si orchestra, demna de o imo