În lumea afacerilor, conducătorii celor mai mari companii sunt adesea daţi ca exemplu de eroi demn de urmat. Aceşti lideri sunt totuşi oameni şi prin urmare fac greşeli, din care se poate învăţa.
Sidney Finkelstein, profesor de management la Şcoala de Business Tuck a colegiului britanic Dartmouth şi autor al cărţii "De ce executivii deştepţi fac greşeli", a făcut câteva selecţii ale celor mai neinspiraţi CEO din 2011 şi a celor mai mari greşeli ale lor, scrie portalul Management-Issues.
Mike Lazaridis şi Jim Balsillie, foşti CEO la Research in Motion:
Greşeala - nu s-au adaptat, structura duală de conducere
Compania canadiană proiectează, produce şi promovează smartphone-urile BlackBerry, unele dintre cele mai populare din lume.
Cei doi executivi nu au reuşit să adapteze produsele companiei cerinţelor pieţei, chiar dacă telefoanele concurenţei, precum iPhone-urile şi cele bazate pe sistemul se operare Android, au început să erodeze din cota de piaţă a BlackBerry.
Conducerea bicefală nu a făcut decât să creeze mai multă confuzie şi să îngreuneze progresul.
"Structura cu doi CEO este un model care garantează de cele mai multe ori eşecul. Face greu de ştiut cine este şeful", apreciază Finkelstein.
Leo Apotheker, fost CEO la Hewlett Packard:
Greşeala - caracterul slab, strategie de execuţie slabă
Sub conducerea de doar 11 luni a lui Apotheker, cel mai mare producător de PC-uri din lume a pierdut peste 30 de miliarde de dolari din capitalizarea de piaţa.
Executivul a încercat să scape de afacerea lui personală cu PC-uri de 40 de milioane de dolari, iar apoi a hotărât s-o păstreze. A decis să creeze o nouă tabletă, apoi s-a răzgântit din nou.
Reed Hastings, Netflix:
Greşeala - comunicare slabă, a speriat clienţii cu preţuri mai mari
Netflix şi-a făcut un nume în lumea businessului ofe