Un salariu de minimum 2.600 de euro este motivul principal pentru care românii se bat pentru posturile de administratori şi asistenţi în cadrul instituţiilor europene de la Bruxelles.
Peste 250 de posturi sunt scoase la concurs anual, iar fiecare anunţ se găseşte pe site-ul europa.eu/epso.
Conform unor estimări, în prezent peste 1.000 de români lucrează în instituţiile administrative de UE.
Paşii pentru a fi recrutat
1. Este nevoie de un cont personal pe europa.eu/epso/ unde se cere şi un CV.
2. Verificaţi periodic posturile scoase la concurs şi condiţiile. Acestea se găsesc la fiecare concurs într-un document denumit "Notice of Competition".
3. Dacă aplicaţia este corect completată, urmează preselecţia.
4. Candidaţii susţin un test online prin care sunt verificate abilităţile de vorbire, de raţionament numeric şi abstract şi nu numai. Această testare este eliminatorie.
5. O altă etapă constă într-un interviu la Bruxelles,într-un centru de evaluare, unde candidatul este supus altor examene. Acum se verifică capacitatea de a lucra în echipă, de analiză, de sinteză, dar şi abilităţile de comunicare.
Personalul instituţiilor comunitare se împarte în două categorii – administratori şi asistenţi. Există un sistem de promovare de 16 trepte.
Funcţionarii europeni au salariile în funcţie de grade
Categoria asistenţilor acoperă gradele 1 (salariu minimum de 2.600 euro) şi 11 (salariu maximum de 10.300 euro). Personalul nou va fi încadrat cu gradul 1 sau 3. Categoria administratorilor acoperă gradele 5 (salariul minimum de 9.100 euro) şi 16 (salariul maximum de 16.900 de euro). Nou-veniţii în această categorie sunt la gradul 5.
În general, gradele pentru şefii de unitate vor fi cuprinse între 9 şi 14. Dacă directori ocupă treptele 14/15