Numarul cititorilor scade abrupt in cazul celor mai multe ziare centrale din Romania, potrivit ultimului val al Studiului National de Audienta in presa scrisa (SNA), prezentat marti de BRAT. In conditiile in care SNA a fost realizat, in ultimele noua luni, dupa o noua metodologie, iar presa centrala a avut parte de o scadere substantiala a vanzarilor in ultimii ani, noul val SNA arata ca numarul de cititori in medie pe editie a ajuns la jumatate sau chiar la o treime in cazul majoritatii ziarelor, comparativ cu valul precedent. Reprezentantii BRAT insista, insa, ca datele nu trebuie comparate. Tabloidele se mentin pe primul loc din punct de vedere al numarului de cititori in medie pe editie, urmate de presa sportiva.
Datele prezentate marti de BRAT nu includ audienta Jurnalului national, ziar care, potrivit unor reprezentanti BRAT, nu a platit inca pentru aceste cifre. UPDATE 15.02 BRAT a publicat si cifrele Jurnalului National: 149.000 de cititori pe editie
O nota aparte face ziarul Romania libera, care, in ultimul val de cifre de vanzari, era cel mai mai vandut ziar din categoria "quality" (circa 40.000 de exemplare vandute in T3). In timp ce alte ziare au cifre de audienta de cateva ori mai mari decat cele de vanzari, numarul cititorilor Romania libera este, in ultimul val SNA, de 49.000. Procentual, scaderea audientelor pentru publicatiile "quality" fata de valul precedent al SNA este similara.
Numarul cititorilor in medie pe editie in cazul tabloidelor a scazut la circa jumatate fata de valul SNA de acum un an. Scaderile sunt mai pronuntate in cazul ziarelor generaliste.Diferentele sunt, in general, mult mai mici in cazul revistelor (de femei, de exemplu).
Printre motivele invocate de reprezentantii BRAT pentru diferentele de audienta intre actualul val SNA si cel de acum un an - care, insista ei, nu trebuie comparate - se numara