Statul român a fost şi în 2011 unul dintre actorii majori de pe piaţa de publicitate, volumul bugetelor dublându-se faţă de anul 2010, în condiţiile în care transparenţa acestor contracte a scăzut, relevă studiul "Publicitate publică: Acceleraţi!", lansat marţi de Centrul pentru Jurnalism Independent.
"Ne aflăm, încă o dată, în faţa unor dovezi care atestă o lipsă de respect faţă de lege, faţă de banul public şi faţă de public. În 2010 au fost adoptate reglementări legale care, în opinia Guvernului, aveau să accelereze absorbţia fondurilor europene. De accelerat poate au accelerat-o, 115 din cele 137 milioane RON din procedurile analizate provin din proiecte europene, dar doar în detrimentul transpareneţei şi răspunderii autorităţilor. Fodurile europene sunt bani publici şi autorităţile - centrale sau locale - trebuie să dea socoteală publicului de modul în care le utilizează", a declarat Ioana Avădani, director executiv al Centrului pentru Junalism Independent. "În condiţiile în care bugetele de publicitate din sfera privată au scăzut până aproape de jumătate, pe fondul crizei economice, cele publice s-au dublat, făcând din stat unul dintre principalii jucători pe piaţa de media din România. Aceasta situaţie impune autorităţilor răspunderi încă şi mai mari faţă de transparenţă şi alocarea eficientă a acestor contracte, strict în interes public", a adăugat ea.
Piaţa de publicitate publică din România a depăşit 150 milioane lei în 2011, din care circa 75%-80% reprezintă sume din proiecte cu finanţare nerambursabilă, potrivit Raportului de publicitate publică. Piaţa de publicitate publică în România este în continuă creştere datorită accesării fondurilor nerambursabile europene, anul trecut înregistrându-se dublarea sumelor faţă de anul 2010. Creşterea a fost posibilă deoarece în 2010 aproape 9 luni instituţiile statului "nu au încheiat nici un co