Din 40.000 de bucureșteni anunțați pe facebook au fost numărați la Protestul Anti-ACTA vreo 500. Asta înseamnă că 90 la sută dintre bucureșteni sunt mincinoși? Mai degrabă că am făcut o eroare atunci când am mutat conceptul de sferă publică cu toate discuțiile aferente în zona rețelelor sociale.
Un avatar poate salva păduri amenințate cu defrișarea, poate găsi adăpost pentru pisicuțe abandonate și soluții pentru foametea din Bangladesh. Și asta în două-trei minute. În general, este caracterizat de spirit civic, preocupări altruiste pentru mediu, viitor și o capacitate neobișnuită de a soluționa probleme abstracte pe care puțini oameni obișnuiți o au la îndemână. Test practic: Încercați ca în mijlocul unei ieșiri cu prietenii în oraș să perorați la nesfârșit despre milioanele de copii indieni care n-au ce mânca la micul dejun. Presupunând că prietenii dumneavoastră împărtășesc același suflet cald, veți evita probabil câteva palme pe după ceafă. Dar în mod sigur dacă veți continua, unul dintre ei vă va arăta în sfârșit pumnul. Încercați același lucru pe facebook cu aceiași prieteni sufletiști. Veți constata că, în forma digitală, mediată de display, situația copiilor indieni devine o cauză înălțătoare pentru ei.
Una din cele mai supărătoare confuzii ale ultimilor ani este mutarea conceptului de sferă publică pe Internet. Cu toate definițiile și procesele (voturi, statistici, analize de comportament). Fiindcă asta presupune că eu mă comport ca avatarul meu.
Asta e valabil, conform unor studii stângace, numai pentru 21% din utilizatorii de rețele sociale. Restul avatarelor sunt modele aspiraționale, proiecții ludice, exerciții de identitate socială. Iar 24% din avatare sunt aproape opusul indivizilor ce le țin mouse-ul. După aceleași lucrări academice, ar trebui să înțelegem că pentru 80% din oamenii care spun pe facebook că participă la un protest, c