Legea este înfrântă frecvent de autorităţi atunci când atribuie contracte de publicitate, potrivit unui raport prezentat, ieri, de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) în cadrul unei conferinţe de presă.
Concret, publicitatea de stat se referă la anunţurile din presă prin care autorităţile prezintă informaţii de interes public (amenzi, achiziţii de bunuri şi servicii).
Ioana Avădani, directorul executiv al CJI, a declarat: "Facem acest studiu din 2004, când a apărut în zona publică suspiciunea că Guvernul utilizează fonduri de publicitate pentru a cumpăra presa favorabilă. În 2005 şi 2006, în urma unor intervenţii de-ale noastre la nivel legislativ, s-au impus cerinţe de transparenţă şi responsabilizare a autorităţilor publice în alocarea contractelor. În 2009, am vrut să vedem cum a funcţionat legea. Şi în prezent, legea funcţionează şchiop. Există multe modalităţi prin care autorităţile publice eludează legea sau o încalcă".
Ciprian Nicolae, expert în legislaţia privind achiziţiile publice, a explicat că, în ceea ce priveşte serviciile de publicitate media, există obligativitatea pentru autorităţi, conform OUG 34/2006, să dea anunţ atât pe site-ul www.e-licitatie.ro, cât şi pe www.publicitatepublica.ro.
Cu toate acestea, încă există autorităţi sau instituţii care nu numai că nu publică anunţuri şi invitaţii de participare pe www.publicitatepublica.ro, dar nici măcar nu sunt înregistrate ca autorităţi contractante pe acest site. Raportul CJI enumeră în această situaţie Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România.
Ioana Avădani a afirmat: "Vorbim despre plătitori mari de publicitate. ANAF, de exemplu, este obligată să publice în presă toate anunţurile referitoare la bunurile executate silit".
Potrivit legii, în cazul în