Jumătatea de sud-est a României era ieri sub nămeţi, circulaţia pe zeci de drumuri şi linii de cale ferată fiind blocată. Cei mai afectaţi sunt transportatorii. Spre exemplu, Edy Spedition, cea mai mare firmă de transport, estimează pierderi de 500.000 de euro. Asociaţia transportatorilor a cerut guvernului reluarea rapidă a traficului. În energie, situaţia nu este atât de critică pe cât anunţa un comunicat al Transelectrica de la începutul săptămânii, când se invoca posibilitatea unor întreruperi. În telecom, firmele afirmă că a trebuit să intervină pentru a păstra reţelele în funcţiune şi să facă faţă unor întreruperi de curent. Autostrada A2 Bucureşti-Constanţa era şi ieri impracticabilă, punând astfel sub semnul întrebării capacitatea firmelor plătite cu zeci de milioane de euro de a a-şi onora obligaţiile de întreţinere multianuală.
Funcţionarea sistemului energetic şi alimentarea consumatorilor, atât a populaţiei, cât şi a companiilor, nu sunt puse în acest moment în pericol de creşterea consumului de energie electrică, posibila limitare a cantităţilor livrate la export fiind o măsură preventivă, a explicat Marian Cernat, directorul general adjunct al Dispeceratului Energetic Naţional, instituţie care veghează la siguranţa sistemului energetic.
Guvernul a avizat ieri hotărârea prin care îi permite Transelectrica, transportatorul naţional de energie electrică, să limiteze sau să sisteze temporar livrările de energie electrică la export, precum şi să limiteze consumul de electricitate al unor operatori economici.
Pe fondul temperaturilor extrem de scăzute, consumul de energie electrică a crescut substanţial, comparativ cu prima zi a acestui an, cantităţile necesare ieri-seară fiind cu circa 40% mai mari, după cum arată datele transmise în timp real de Transelectrica.
Această escaladare a consumului s-a suprapus peste câteva sit