Vom vedea din ce în ce mai multe maşini americane pe străzile din România în lunile care urmează, iar prima dintre ele este destinată familiilor cu copii care vor cât mai mult spaţiu pentru pasageri şi bagaje. Mirarea va fi mare însă atunci când, atraşi de formele colţuroase ale acestui crossover între un MPV şi un SUV, se va observa şi logo-ul de pe maşină: Fiat! Ce avem aşadar în faţa ochilor - un Dodge Journey, aşa cum e cunoscut Freemont în America, sau o maşină italiană?
Italian sau american?
E dificil de stabilit un caracter concret al acestei maşini pe coordonatele simpliste ale apartenenţei americane sau italiene, şi asta pentru că, dacă designul maşinii preluate de la Dodge a rămas practic la fel, motorul de sub capotă poate fi ori un propulsor italian Multijet de 2.0 litri şi 170 CP, ori un propulsor american V6 de 3.6 litri şi 280 de CP. Am testat prima versiune, mai potrivită publicului familist care e ţintit de această maşină.
Cuplat cu o transmisie automată în şase trepte şi cu un tren de rulare AWD cu repartizare automată a cuplului între cele două punţi (de la 100% pe puntea faţă, până la maxim 50-50%), propulsorul de 170 CP este molcom în mişcări, în special din cauza cutiei şi a greutăţii de 2 tone care îl cam sufocă, fără însă a deveni antipatic de lent. Cele 11.1 secunde pentru un 0-100km/h sunt suficiente pentru familişti, iar trenul de rulare păstrează maşina pe traiectorie chiar şi atunci când intri mai tare în viraje, fără a se înclina supărător sau a derapa.
Suspensiile sunt şi ele europene, astfel încât amortizează fără zgomot denivelările mici şi mari, oferind în acelaşi timp confort pasagerilor dar şi destule informaţii despre suprafaţa de rulare celui de la volan. Nici drumurile forestiere nu îi pun probleme lui Freemont, căci tracţiunea integrală şi o gardă la sol mai înaltă asigură un comportament plăcut