Tratatul Fiscal al UE, a cărui adoptare la nivelul României a fost votată ieri de coaliţia de guvernare, trebuie semnat de noi însă totodată trebuie făcute anumite particularizări ale acestuia, dealtfel permise de acesta în forma elaborată la nivelul UE, spun unii economiştii Cât priveşte tratatul în sine, specialiştii se raportează diferit la el. Unii consideră că este bun şi disciplinează guvernanţii care au aruncat până acum deseori cu bani fără rost, în timp ce alţii afirmă că evoluţiile economice vor avea de suferit.
Datori la Fondul european de stabilitate cu miliarde de euro
Dacă tratatul va fi semnat în forma actuală, propusă de iniţiatorii lui din zona Euro, România va trebui să înceapă a contribui la Fondul de stabilitate cu sume importante de bani, pe care nu şi le va permite. Dacă spre exemplu Portugalia va intra în dificultate va trebui să contribuim un miliard de euro, exemplifică Liviu Voinea, economist în cadrul Grupului de Economie Aplicată (GEA).
Există şi alte două capitole ce trebuie ajustate. Unul dintre acestea este PIB-ul potenţial, respectiv capacitatea de creştere a acestuia. Indicatorul este folosit la calcularea deficitului structural. Deoarece rezultatele ultimilor ani au fost dezastruoase, sunt toate şansele să fie luat în calcul un PIB potenţial mic pentru următorii ani, iar raportarea deficitului efectiv la un PIB potenţial mic ar duce la o pondere mare a acestui deficit, peste limita de 0,5% convenită.
Ultimul capitol unde Liviu Voinea crede că trebuie obţinute derogări este cel al ţintei de 0,5% pentru deficitul structural. Acesta este definit ca fiind diferenţa între deficitul efectiv obţinut într-un an şi cel ciclic, aferent situaţiei conjuncturale de creştere sau scădere economică din anul respectiv. " Dacă nu cerem, limita de 0,5% devine obligatorie pentru 2013. Nu este realist. Germania