Mediile traditionale sunt lovite de doua ori: prin scaderea bugetelor de publicitate si cresterea costurilor productiei publicitare. Efectul? In timp, TV-ul sau printul vor fi inlocuite cu formate mai ieftine, precum promovarea in online.
Alina Tudose, managing director al agentiei Cohn&Jansen JWT Romania, estimeaza ca in 2012 piata de publicitate o sa ramana la un nivel constant din punct de vedere al investitiilor, cel mult se va inregistra o crestere cu 5% a bugetelor companiilor multinationale.
"Cresterea economica, criza euro, alegerile, protestele, demisiile sau condamnarile vor influenta si ele dimensiunea pietei de publicitate anul asta", considera Alina Tudose, care s-a aratat ingrijorata de diminuarea bugetelor de productie pentru mediile traditionale.
In opinia acesteia, diminuarea ar putea insemna "intr-un viitor nu prea indepartat renuntarea la aceste medii si inlocuirea lor cu altele. Altii spun ca online-ul creste, mi se pare timida cresterea, insa e bine ca iese cu plus undeva".
In plus, Alina Tudose a mentionat ca in ciuda faptului ca Cohn & Jansen JWT este o agentie de creatie si nu de servicii media, "suntem constienti de ce se intampla in piata: agentii dau faliment, parteneri neplatiti, tipografii care se inchid".
Una dintre cauze este si aceea potrivit careia termenele de plata pentru serviciile publicitare prestate "s-au marit, iar domino-urile se propaga destul de rapid".
In plus, exista companii care au comandat publicitate in trecut, iar in prezent nu o mai pot achita.
Motivul? "Cercul vicios: nu vand suficient, deci nu am bani sa fac publicitate, nu fac publicitate, deci nu voi vinde suficient, intr-un punct acest cerc trebuie rupt", a explicat Alina Tudose.
Dintre toate mediile, printul pare cel mai afectat de acest cerc vicios, si nu numai din punct