Statul român a fost și în 2011 unul dintre actorii majori de pe piața de publicitate, volumul bugetelor dublându-se față de anul 2010, în condițiile în care transparența acestor contracte a scăzut, relevă studiul „Publicitate publică: Accelerați!“, lansat marți de Centrul pentru Jurnalism Independent.
În perioada ianuarie - octombrie 2011, autoritățile publice au oferit spre contractare bugete în valoare de peste 137 milioane RON (circa 32,5 milioane euro). Majoritatea acestor contracte (67%) au avut drept criteriu de alocare „prețul cel mai mic“, criteriu care nu ține seama de impactul asupra publicului și eludează criteriile profesioniste de alocare a publicității.
Doar pentru două din cele 345 de proceduri analizate a fost publicat raportul de evaluare a impactului prevăzut de lege. Peste jumătare din proceduri (54%) nu au fost publicate și pe site-ul special rezervat contractelor de publicitate (www.publicitatepublica.ro), așa cum cere legislația achzițiilor publice.
„Ne aflăm, încă o dată, în fața unor dovezi care atestă o lipsă de respect față de lege, față de banul public și față de public. În 2010 au fost adoptate reglementări legale care, în opinia Guvernului, aveau să accelereze absorbția fondurilor europene. De accelerat poate au accelerat-o, 115 din cele 137 milioane RON din procedurile analizate provin din proiecte europene, dar doar în detrimentul transpareneței și răspunderii autorităților. Fodurile europene sunt bani publici și autoritățile - centrale sau locale - trebuie să dea socoteală publicului de modul în care le utilizează“, a declarat Ioana Avădani, director executiv al Centrului pentru Junalism Independent.
„În condițiile în care bugetele de publicitate din sfera privată au scăzut până aproape de jumătate, pe fondul crizei economice, cele publice s-au dublat, făcând din stat unul dintre principalii jucă