Un român a cheltuit 60 de euro în medie anul trecut pe produse electronice, electrocasnice şi IT, de zece ori mai puţin decât un neamţ, de şase ori mai puţin decât un austriac şi de peste patru ori mai puţin decât un ceh, potrivit datelor retailerului Flanco. Acest decalaj reprezintă principalul avantaj al României pe viitor, reprezentând practic o sursă de creştere.
"Suntem încă departe de statele vestice şi chiar de unele state din regiune şi acest lucru poate fi un avantaj pentru România", spune Violeta Luca, directorul de marketing al reţelei Flanco.
Piaţa de profil a fost printre cele mai afectate de criza financiară şi de scăderea consumului, românii renunţând mai uşor la produsele care nu erau de strictă necesitate.
Astfel piaţa a scăzut la jumătate, respectiv la un miliard de euro, în perioada 2008-2010, acesta din urmă fiind cel mai slab pentru jucătorii de electronice, electrocasnice şi IT din România.
Primele semne de revenire au apărut anul trecut când piaţa a urcat cu 10%, la 1,1 mld. euro. Trendul ascendent va continua şi în anii care vor urma, potrivit estimărilor Flanco.
"Noi estimăm că piaţa va ajunge la 1,25 mld. euro în 2012, urmând trendul pozitiv din 2011", a spus Violeta Luca.
Din totalul pieţei cea mai bună evoluţie a avut segmentul de produse IT, care a crescut cu 20%, până la 300 milioane de euro. Pe creştere, deşi mai puţin substanţială, s-au situat şi segmentele electronice (11,5%) şi electrocasnice (6%). La polul opus, segmentul telecom a stagnat la 150 de milioane de euro.
Al doilea an foarte bun
Tot pe un trend ascendent s-au situat şi afacerile Flanco. În 2011 acestea au ajuns la 110 milioane de euro, în creştere cu 37,5% faţă de anul anterior. Businessul retailerului a crescut şi comparativ cu 2008, ultimul an de boom economic şi al doilea cel mai bun al compani