BRD-SocGen, a doua mare bancă de pe piaţă, a înregistrat anul trecut o creştere cu 300 mil. lei a soldului creditelor de retail, până la 16,3 mld. lei, în timp ce stocul creditelor pentru firme a ajuns la 17,2 mld. lei, nivel mai mare cu 100 mil. lei faţă de 2010, dar similar celui din 2009.
În total, soldul creditelor acordate de BRD s-a ridicat la 33,5 mld. lei, în urcare cu 1,1% faţă de 2010. Guy Poupet, preşedintele băncii, explică această creştere foarte slabă prin cererea redusă de credite. El spune că segmentul de retail s-a mişcat datorită programului "Prima casă" dedicat creditelor pentru locuinţe şi refinanţărilor de credite, în timp ce divizia corporate a menţinut creditarea "la un nivel satisfăcător" ţinând cont că piaţa este extrem de competitivă pe acest segment, iar cererea din partea companiilor este limitată.
Pe partea de depozite retailul a adus o creştere de 3,5%, până la 15,2 mld. lei, în timp ce divizia corporate a înregistrat o scădere uşoară, până la 15 mld. lei, în condiţiile unei pieţe foarte competitive. Poupet spune că în prima parte a lui 2011 BRD nu a vrut să-şi sacrifice profitabilitatea pentru volume mai mari de depozite, însă ulterior a accelerat atragerea de resurse "pentru a nu abandona piaţa", dar apărându-şi în acelaşi timp rentabilitatea.
Raportul credite/depozite, devenit crucial pentru băncile locale după ce mulţi ani s-au bazat pe finanţare externă, s-a situat la 111%, nivel similar celui din 2010, dar mult sub media pieţei de 117%. "Este relativ satisfăcător pentru contextul pieţei locale", comentează Poupet.
Din cauza activităţii slabe de creditare, 2011 a fost marcat de scăderea marjei de dobândă, mai ales pe fondul scăderii bruşte a ratelor interbancare ROBOR în sem. I. Marja de dobândă reprezintă 53% din venitul net bancar al BRD, iar scăderea de peste 8%, până la 1,7 mld. lei, a apărut în