În acest moment, zeci de mii de Dacii care în România nu ar fi bune decât ca monedă de schimb în cadrul programului Rabla circulă pe străzile din Argentina. În ţara sud-americană, astfel de maşini sunt mult mai scumpe decât la noi, fiind apreciate de localnici.
În trei săptămâni petrecute în mai multe oraşe din Argentina, printre care şi Buenos Aires, San Juan sau Cordoba, nu am văzut decât trei maşini de lux: un Mercedes L500, un BMW şi acela model X5, deci vechi de mai mulţi ani) şi un Audi (model A5). Acesta din urmă dădea ture prin piaţa centrală a oraşului (semn că proprietarul avea toate motivele să fie mândru de achiziţia sa). În schimb, în localităţile argentiniene, modelele Dacia 1.300, 1.310 şi 1.410 sunt la putere.
"Din Iugoslavia..., o maşină foarte bună"
La Cafayete, Molinos sau în Cachi, spre exemplu, localităţi situate în nord-vestul ţării, într-o zonă de munte şi la o altitudine de peste 1.500 de metri Daciile vechi (nu ne referim la Logan, Duster sau Stepway, prezente şi ele în număr mare) sunt mărcile de autoturisme cel mai des întâlnite. Astfel de maşini pot fi întâlnite la fiecare colţ de stradă, unele având tabla îndoită, altele fiind proaspăt vopsite, cu geamuri fumurii sau împodobite cu leduri. Cele mai multe dintre Daciile pe care le-am văzut aveau o piele de oaie sau de vacă pe bord - un fel de parasolar - iar din interior se auzea muzică spaniolă dată tare. Trebuie spus că proprietarii păreau să le acorde tot respectul. Nu am văzut nici o Dacie fără banchetă din spate pentru a face loc cât mai multor saci de porumb sau unei jumătăţi de porc, nici autoturisme mâncate de rugină, ori fără faruri, ori fără vreo bară de protecţie aşa cum ne-am obişnuit în România.
În staţia de autobuz din Cachi, într-o duminică, l-am abordat pe Santiago, posesorul unei Dacii neagre, cu un desen pe portieră. Argentinianul mi-a spus că maşi