Fondul Monetar International (FMI) a pus din nou ochii pe Tarom. Institutia vrea ca linia aeriana de stat sa returneze celor de la Boeing o aeronava de tip 737-800, detinuta prin contract de inchiriere, miscare care ar face parte din programul de reducere a cheltuielilor liniei aeriene. Vezi ce spun specialistii
Solicitarea referitoare la aeronava inchiriata a fost formulata de FMI in Memorandumul de intelegere incheiat cu Guvernul Romaniei. Practic, Fondul cere ca Tarom sa restituie aeronava sau sa reduca rata de chirie la nivelul pietei pana la sfarsitul lunii martie.
Intrebati despre posibilul impact al solicitarii FMI asupra operatiunilor proprii, reprezentantii Tarom au declarat pentru DailyBusiness ca nu au primit din partea Fondului Monetar International "nici o solicitare cu privire la restituirea unei aeronave Boeing 737-800 din flota".
"Compania Nationala de Transporturi Aeriene Romane are in plan, conform masurilor de restructurare, sa negocieze conditiile contractuale cuprinse in contractul de leasing operational incheiat cu proprietarul aeronavei Boeing 737 -800, in vederea micsorarii ratelor de chirie", au explicat reprezentantii companiei aeriene.
Totusi, sunt voci care spun ca FMI nu ar fi trebuit sa rcomande astfel de masuri.
"FMI si-a depasit cu mult atributiile si rolul. Nu are dreptul sa faca astfel de solicitari fara un studiu de fezabilitate pe rute, pe flota, pe orarul de zbor. Este o chestiune negustoreasca si primitiva ceea ce fac ei", a spus analistul Mircea Cosea.
Aeronava este una dintre cele trei Boeing-uri 737-800 inchiriate de Tarom la sfarsitul anului 2008, pe o durata de cinci ani, cu scopul de a-si eficientiza costurile, in contextul in care cele trei avioane ar fi avut un consum cu 50% mai mic. Astfel, compania spera sa isi reduca cheltuielile de exploatare cu pana