ACTA ar putea influenta extrem de puternic activitatea agentiilor de publicitate dar si a publisherilor, considera Alex Cernatescu, CEO si actionar majoritar al agentiei de publicitate online Infinit Solutions. Anumite parti ale actului sunt extrem de vagi, putandu-se interpreta faptul ca nu mai poti folosi branduri decat cu acordul companiilor ce le detin.
“Nu ma ingrijoreaza atat partea cu copyright-ul, cat partea de trademark (marca inregistrata). Conform ei, nu mai poti folosi branduri decat cu acordul companiei. Practic, nu te mai poti folosi de engagementul comunitatilor si unii clienti ai nostri deja sunt ingrijorati de acest lucru”, spune Cernatescu.
Ce implica practic acest lucru? Ca internautii nu vor mai putea discuta despre branduri, fara sa riste ca firmele ce le detin sa ii amendeze. “Interesele sunt foarte mari la mijloc. Companiile mari, mai ales cele de entertainment, nu mai vor sa iasa pe piata, de exemplu, torturi cu Mickey Mouse deasupra lor, folosindu-se astfel de un brand, fara a cere voie Walt Disney. Mai mult, ai putea sa te trezesti la usa cu reprezentanti ai Coca-Cola pentru ca «ai indraznit» sa te iei de un produs al companiei si sa-l numesti in mod explicit”, considera Alex Cernatescu, desi el subliniaza ca tratatul este extrem de interpretabil.
Daca ACTA va fi acceptat in aceasta forma, este posibil sa se duca lupte grele in sanul companiilor intre marketing si legal. “Marketingul o sa vrea sa faca campanii de engagement, legal-ul va veni si va spune STOP, nu aveti voie, nu va da voie ACTA. De parca si-asa nu sunt destule ciocniri intre cele doua departamente…” spune, zambind, Cernatescu.
Interesele sunt mari si in industria muzicala, segment care “este distrus” de Internet. Practic, oricine este talentat poate deveni star peste noapte, pe YouTube de exemplu, sa castige bani din asta, ocolind casele de dis