Încă neaprobat la nivel central, brandul Moldovei e prezent doar pe materialele promoţionale din recuzita misiunilor diplomatice. Marca „Moldova" a fost înregistrată în 2011 la Agenţia de Stat pentru Proprietate Intelectuală, după un proiect de branding finanţat de Comisia Europeană, vechi de şapte ani.
Când spui Elveţia, te gândeşti la ceasuri de lux. Când spui Germania, gândul îţi zboară la maşini performante, bere şi Oktoberfest. Când spui România, îţi trec prin minte bisericile vechi, apele minerale, Dracula, Hagi şi Casa Poporului. Când spui Moldova, ca străin, te opreşti.
Avem vinuri bune, plăcinte gustoase, tradiţii populare şi Orheiul Vechi. Însă lipsa unei imagini recunoscute internaţional face ca posibilele atracţii turistice să fie încă necunoscute pentru oamenii care ar putea să ne viziteze ţara.
Republica Moldova nu este atractivă pentru turişti
Practic, un brand de ţară este o identitate vizuală cu o poveste în spatele ei. Una în care ne regăsim ca oameni, ca stat şi care îi poate convinge pe străini să vină în Moldova, fie ca turişti, fie ca investitori.
Cum ne promovăm afară
În acest moment, singura identitate vizuală promovată de ambasadori constă într-un logo cu un cub multicolor în formă de piatră preţioasă, imprimat pe pungile de protocol şi pliantele misiunilor diplomatice ale Republicii Moldova. Această imagine a fost creată în 2005 de o agenţie de comunicare germană, contractată de Ministerul Economiei, pe un buget finanţat integral de Uniunea Europeană.
Simbolul, derivat dintr-un smarald, ilustrează un cub cu colţurile rotunjite, în mai multe nuanţe calde, cu forme geometrice intersectate, şi o frunză de viţă de vie în partea dreaptă. Logoul este însoţit de sloganul „Discover us", care invită străinii să ne descopere ţara. „Mi se pare că cei care au dat OK-ul nu s-au gândit mai departe, la poziţionare.