Riscurile privind livrările de petrol la nivel mondial, în special avertizarea Iranului că va închide strâmtoarea Ormuz, nu au mai fost atât de mari de la Revoluţia iraniană şi războiul dintre Iran şi Irak cu trei decenii în urmă, se arată într-un raport al Deutsche Bank, una dintre cele mai importante instituţii financiare la nivel mondial, scrie postul american de televiziune CNBC.
"În opinia noastră, nu a mai fost o ameninţare atât de serioasă la adresa aprovizionării cu petrol de la sfârşitul anilor 1970, începutul anilor 1980. Concluzia se datorează în parte ameninţării Iranului că vă închide strâmtoarea Ormuz", scrie Soozhana Choi, analist la Deutsche Bank.
În raport sunt indicate şi alte zone importante pentru comerţul cu ţiţei, dar cu probleme, acestea fiind Irak, Libia, Sudan, Nigeria, Siria şi Yemen.
Cea mai mare îngrijorare o reprezintă, totuşi, strâmtoarea Ormuz prin care ies zilnic din Orientul Mijlociu 15 milioane de barili de petrol. Limita nordică a strâmtorii este Iranul. "Potenţiala întrerupere a transportului de petrol prin strâmtoare are o probabilitate foarte mică, având în vedere impactul considerabil pe care l-ar avea chiar asupra Iranului. Totuşi, simpla exprimare a unei astfel de ameninţări este o îngrijorare gravă pentru piaţă datorită importanţei strategice a strâmtorii Ormuz la nivel mondial", explică Choi.
Preţul petrolului a crescut foarte mult după ce Iranul
i-a avertizat pe cumpărătorii europeni că ar putea întrerupe livrările cu petrol înainte ca aceştia să impună embargo. SUA au făcut presiuni asupra Italiei, Franţei şi altor ţări europene pentru a impune un embargo oficial asupra petrolului iranian, deoarece Iranul a continuat desfăşurarea unui program nuclear care, în opinia statelor occidentale, poate permite Teheranului să dezvolte arme de distrugere în masă.
Creşterea cotaţi