Foto: Nicolae Badea / Agerpres Semnalele din ultima vreme arată că ne paşte o criză energetică. Termocentrala de la Turceni este alimentată de când se ştie doar cu cărbunele transportat pe calea ferată, ci doar în situaţii de forţă majoră, greve ale CFR-iştilor sau orice altă cauză de imposibilitate de transport feroviar se apelează la transportul pe calea rutieră.
Toate calculele arată că, dacă aduci cărbunele cu raba, fie şi de la o distanţă mică, nu există rentabilitate. Ieri însă, Complexul Energetic Turceni a solicitat Serviciului rutier din Gorj sprijin în deplasarea rutieră a camioanelor încărcate cu cărbune de la carierele Societăţii Naţionale a Lignitului Oltenia.O decizie care până acum nu a fost agreată ca urmare a costurilor foarte mari care ar genera dintr-un astfel de transport. În mod normal, pe drumurile naţionale sau europene, un astfel de transport nu poate fi făcut, încurcându-se grav circulaţia. De această dată a fost invocată forţa majoră.
Ca urmare a acestei situaţii, timp de 15 zile, începând de joi, Complexul Energetic Turceni a luat decizia suplimentării transportului. Pe de o parte, se vorbeşte despre incapacitatea CFR-ului de a aduce la termocentrală cărbunele, ca urmare a frigului.
Criză energetică?
Cărbunele îngheaţă în vagoane, se lipeşte şi nu mai poate fi descărcat. Mai este şi zăpada pe calea ferată care reduce viteza trenului. Pe de altă parte, solicitarea de producere a energiei este mare, în acest moment Complexul din Turceni lucrând cu toate cele patru grupuri energetice, adică la capacitate maximă. Cărbunele necesar pentru aceste grupuri este de peste 40.000 de tone pe zi doar la Turceni, iar pe calea ferată se asigură jumătate din această cantitate.
Scumpirea megawattului cu 30%
Dar această decizie va duce şi la scumpirea energiei electrice. „E mult mai ieftin transpo