Sâmbătă 18 februarie, sunt prăznuiţi \"Moşii de iarnă\". Înaintea Duminicii Înfricoşătoarei Judecăţi, Biserica Ortodoxă a rânduit să se facă pomenirea tuturor celor din veac adormiţi întru dreapta credinţă. Sursa: basilica.ro
Astfel, în toate bisericile se va săvârşi Sfânta Liturghie, urmată de Slujba Parastasului pentru morţi. Slujbe de pomenire se săvârşesc şi în cimitire, la mormintele celor dragi.
Numele de "moşi" dat acestei mari sărbători vine de la faptul că sunt pomeniţi toţi părinţii, moşii şi strămoşii noştri adormiţi întru Domnul. Există şi "Moşii de vară", în sâmbăta de dinaintea Rusaliilor.
Biserica îi pomeneşte pe toţi cei adormiţi, atât pe drepţii din Vechiul Testament care au adormit fără să-L vadă pe Hristos, cât şi pe cei ce au murit pe neaşteptate, nespovediţi şi neîmpărtăşiţi. Prin aceste mijlociri, Biserica cere lui Dumnezeu să-i învrednicească pe cei adormiţi de milostivirea Sa, să-i judece cu blândeţe şi să-i aşeze în ceata drepţilor.
Şi morţii fac parte din Biserică
O splendidă explicaţie a acestui praznic o dă părintele Ştefan Urda, de la Alba Iulia: "Sâmbăta Lăsatului sec de carne marchează în calendarul Bisericii Ortodoxe sâmbăta morţilor, prin care începe un ciclu de pomenire a morţilor, ce va dura până în sâmbăta Floriilor sau în sâmbăta lui Lazăr, cu excepţia sâmbetei următoare, sâmbăta lăsatului sec de brânză.
Pomenirea morţilor în perioada aceasta în fiecare sâmbătă subliniază un adevăr teologic important, anume faptul că Biserica lui Hristos este compusă din Biserica celor vii şi Biserica celor adormiţi. Este aceeaşi Biserică al cărui Cap este Hristos şi membre suntem fiecare în parte, cum zice Apostolul Pavel, atât cei vii cât şi cei adormiţi."
Părintele Ştefan Urda continuă: "Dacă atunci când eram mici ne rugam, aşa, cu rugăciunile noastre acelea de copii, ca Dumnezeu să-i ţină pe tata şi pe