Una din ultimele explicatii referitoare la sursa de inspiratie pe care au avut-o constructorii din epoca neolitica, atunci cand au ridicat Stonehenge, sustine ca monumentul a fost realizat in urma unor "iluzii auditive".
In urma unor experimente, Steven Waller, om de stiinta american, sustine ca pozitiile pietrelor au fost stabilite cu ajutorul undelor sonore create de instrumentele muzicale, scrie The Guardian.
Waller a declarat ca pozitia pietrelor corespunde cu punctele de intensitate maxima create de un instrument muzical. In neolitic, oamenii credeau ca undele sonore si modul in care percep propagarea acestora are o importanta componenta supranaturala.
Oamenii nu stiau de ce unele sunete se aud mai tare sau mai incet in anumite locuri, pentru ca nu intelegeau fenomenul de rezonanta si nici capacitatea undelor sonore de a se anula reciproc. Pietrele au fost ridicate exact in locul de liniste pe care interferentele acustice le provocau, deci se poate spune ca locul acestora este urmarea unor iluzii auditive.
Cercetatorul a mers si mai departe si a verificat daca instrumentele de care dispuneau oamenii in neolitic puteau crea astfel de iluzii auditive. Steven Waller a folosit doua fluiere si o pompa de aer astfel ca a creat in mod continuu aceeasi nota muzicala.
Cand a mers in cerc in jurul respectivei surse de sunet, intensitatea sunetelor a crescut sau a scazut, ca urmare a interferentei dintre sunete. "Este neasteptat! Omul din neolit a inteles acest fenomen absolut natural ca fiind generat de ceva care il protejeaza, il pune la adapost, loc asociat cu zona in care sunetele nu se aud, pentru ca undele sonore se anuleaza reciproc. Si acolo au pus pietrele in pozitie verticala", a spus el. "In trecut asa ceva era echivalentul unei forte supranaturale", a mai comentat Waller.
Concluzia lui este