Un client al BCR, din Focşani, a învins aroganţa cu care acţionează bancherii în România. Exemplul lui trebuie urmat de către toţi cei care sunt trataţi abuziv de bănci. Cu cât mai mulţi, cu atât mai bine.
Când îţi vine acasă plicul cu "rata" de la bancă şi constaţi că a crescut iar suma de plată, sub diverse motive, simţi că eşti înşelat. Dacă ceri explicaţii băncii, primeşti un potop de argumente complicate care nu te conving, de cele mai multe ori. Cei mai mulţi le înghit şi plătesc, chiar dacă o fac cu sentimentul că au fost înşelaţi.
Puţini au răbdare să verifice dacă nu cumva banca a comis un abuz, bazându-se pe faptul că un biet client nu se va încumeta să se ia la trântă cu ea. Sau pe faptul că instituţiile care trebuie să protejeze publicul reacţionează mai lent.
Traian Ţoca este focşăneanul care a ales să nu se lase înşelat, a studiat atent contractul, a citit legea şi s-a adresat instanţei. Justiţia i-a dat dreptate, a obligat banca să-i modifice contractul şi să-i reducă suma lunară pe care o achită. Remarcabil în acest caz este că domnul Ţoca a învins de unul singur, în instanţă, armata de avocaţi a BCR.
Vă daţi seama cât de grosolan a fost abuzul?
O bancă nu comite un astfel de abuz împotriva unui singur client. Probabil că sunt mii de români, clienţi ai mai multor bănci, în situaţia lui Traian Ţoca şi habar nu au că o pot schimba. Tuturor le-ar fi simplu să obţină sentinţe similare şi să oblige bancherii să le reducă ratele.
În poziţia de forţă pe care se plasează în faţa clienţilor, bancherii se bazeză pe câteva fenomene tipice societăţii româneşti.
Primul este faptul că statul nu-şi face bine datoria în misiunea de a apăra publicul de abuzuri. Reclamaţiile intră într-un circuit mult prea complicat şi lung, pentru a ajuta cu ceva clientul, dar care produce impresia că banca este inv