Patru raportări privind piața autohtonă de autoturisme din ianuarie prezintă cifre diferite. APIA, DRPCIV, ACEA și JATO se bat în rezultate care mai de care mai ciudate.
Nu estesecret pentru nimeni că, în privința statisticilor, diavolul stă în detalii. Din nefericire, chiar și atunci când ești conștient de acest fapt, și încerci să eviți capcana creșterilor și scăderilor poți avea surprize majore. De exemplu, conform Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA), în luna ianuarie au fost comercializate pe piața autohtonă 3.475 de autoturisme noi, ceea ce ar trebui să reprezinte un recul de 21% față de vânzările din ianuarie 2011. Numai că, pentru același interval, Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) ne prezintă un cu totul alt rezultat: 4.937 de autoturisme înmatriculate, adică o creștere cu 86,44% față de prima lună a anului trecut.
Prin urmare, s-au vândut 3.475 de mașini noi, dar s-au înmatriculat 4.937. Ciudat, dar posibil. Asta pentru că, mulți clienți care au achiziționat vehicule în decembrie le-au înmatriculat în ianuarie. Mai este şi situaţia, întotdeauna bulversantă a înregistrărilor de maşini cumpărate în leasing. Prin urmare, pentru un observator atent, până aici, nimic spectaculos. Doar că nici raportările unor instituţii internaţionale nu mai au legătură între ele.
Asociaţia Constructorilor Europeni de Autovehicule (ACEA) consideră că în România au fost înmatriculate 4.937 de autoturisme, rezultat similar cu cel raportat de DRPCIV. Asta pentru că ACEA folosește doar cifrele de la Înmatriculări, nu vânzările raportate de APIA. Peste această întreagă babilonie, vin datele unei instituții complet independente luate ca etalon de mulți producători auto: JATO Dynamics. Conform analiștilor JATO, în România au fost comercializate 3.475 de autoturisme, adică exact numă