Predarea unei discipline precum Limba şi literatura română, implică, conform unei idei generale, multă sensibilitate, răbdare şi cunoaştere. Dar adevăratele trăiri, vin, poate, odată cu experienţa. “Literatura are un mare aport în modelarea personalităţii elevului”, aflăm de la un dascăl care este la catedră de 39 de ani. Aceasta este Mărioara Chirvase, profesoară de română la Gimnaziul “Tudor Vladimirescu” din Târgu-Mureş.
Reporter: Care este istoricul activităţii dumneavoastră didactice?
Mărioara Chirvase: Sunt profesor din 1972. Am predat în primii ani la Şcoala Generală din Uila şi consider că acolo m-am format ca dascăl şi tot timpul voi purta recunoştinţă colectivului şi directorului şcolii, care era foarte preocupat de formarea profesorilor. Chiar dacă era o şcoală într-un sat foarte izolat, se făcea carte. Apoi, am predat la Gimnaziul „Dacia” din Târgu-Mureş şi la Gimnaziul “Alexandru Ioan Cuza” şi de 22 de ani predau la această şcoală. Şcoala se află pe aceeaşi stradă pe care locuiesc, aşa că, mă simt ca în familie, ca în satul meu natal, pentru că, predând de atâţia ani, aproape din fiecare familie am câţiva copii care mi-au fost elevi. Pot să spun că am muncit cu pasiune şi cu simţul răspunderii.
Rep.: De ce aţi ales această disciplină?
M.C.: Am făcut această alegere pentru că îmi doream foarte mult dar şi pentru că am avut în şcoala generală, la mine în sat, un excepţional profesor de română. Făcându-şi şi el meseria cu pasiune, a avut un rol esenţial în formarea mea. O mai aveam şi pe sora mea care era dăscăliţă, şi era un model în familie.
Rep.: Ce aport are literatura în modelarea personalităţii elevului?
M.C.: Literatura are un foarte mare aport în modelarea personalităţii elevului şi niciodată nu am predat aceste lecţii fără să ţin cont şi de personalitatea copilului. Ce am urmărit, a fost să îi formăm pe copiii