Deszapezirea unui kilometru de drum national in Romania este mult mai scumpa decat in alte tari. Daca la noi pretul pe kilometru de drum este de aproape 6.000 euro, in Finlanda este de circa 4 ori mai mic. Vezi cum explica CNADNR aceasta diferenta.
Conform Companiei de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), bugetul pentru intretinerea drumurilor nationale in aceasta iarna este de 401,7 milioane lei (93 milioane euro), in crestere fata de iarna trecuta, cand a fost de 333,47 milioane lei (77 milioane euro).
Astfel, luand in calcul lungimea retelei de drumuri nationale si autostrazi, de circa 16.000 de kilometri, rezulta ca in sezonul actual costurile deszapezirii ar putea ajunge la 5.800 de euro pe kilometru.
In acelasi timp, in Finlanda, o tara cu ierni mai grele decat in Romania, bugetul este de 98 de milioane de euro pentru deszapezire, lungimea drumurilor fiind de 78.000 kilometri, ceea ce duce la un cost de deszapezire de 1.200-1.300 euro pe km, arata datele aparute in presa.
Contactati de DailyBusiness.ro, oficialii CNADNR au explicat de ce costa mai mult deszapezirea in Romania.
"Costurile medii pentru intreaga retea de drumuri din Finlanda se situeaza intre 1.000 si 3.000 de euro pe kilometru in conditiile in care activitatea de deszapezire in Finlanda cuprinde numai actiunea utilajelor specifice de iarna, respectiv materiale antiderapante (numai sare si derivatele acesteia)", au declarat reprezentantii CNADNR.
Ei au mai spus ca reteaua de drumuri din Finlanda de circa 78.300 km este compusa din toate categoriile de drumuri, astfel: drumuri de interes national - 13,328 km, drumuri regionale - 13.537 km si drumuri de legatura 51.295 km.
De asemenea, Romania utilizeaza o cantitate de patru ori mai mare de sare.
"Cantitatea anuala de sare utilizata in Finlanda