Producătorul de medicamente Zentiva Bucureşti (SCD), parte a grupului francez Sanofi, a înregistrat anul trecut un declin de 44% al profitului net, până la nivelul de 31,6 milioane de lei (7,4 milioane de euro). Cifra de afaceri netă a companiei a scăzut cu 9% ca urmare a creşterii puternice a discounturilor acordate clienţilor.
Zentiva a pierdut anul trecut în defavoarea Biofarm titlul de cea mai profitabilă companie din sectorul farmaceutic de pe bursă, de la o marjă de 25% la jumătatea anului trecut aceasta coborând la circa 13,4% pe fondul rezultatelor mai slabe raportate de companie în a doua parte a anului. Biofarm a înregistrat în 2011 o marjă netă de profit de 15,5%.
Evoluţia a fost determinată de avansul spectaculos al discounturilor comerciale acordate de Zentiva, de la 19 mil. lei în 2010 la aproape 53 mil. lei (12,5 mil. euro) anul trecut în contextul concurenţei tot mai acerbe din industrie. Discounturile acordate ca pondere în vânzările Zentiva au urcat în 2011 la 20,3%, faţă de 7,4% cu un an în urmă.
Aceeaşi tendinţă s-a putut observa şi la alţi producători de medicamente. Spre exemplu Antibiotice Iaşi (ATB) a majorat anul trecut discounturile comerciale la 16,1% din vânzări, nivel aproape dublu comparativ cu cel de 8,4% din 2010. Discounturile acordate de Biofarm au urcat uşor anul trecut la circa 14,2% din vânzări.
Trebuie notat şi faptul că Zentiva vinde medicamentele produse către o firmă din grup, respectiv Sanofi Aventis România, care le distribuie mai departe la alţi distribuitori şi farmacii. Compania nu a publicat însă date privind valoarea vânzărilor către companiile din grup.
Vânzarea producţiei cu discounturi mari ale produselor către firme din grup ar putea fi şi o mişcare a francezilor de a determina acţionarii minoritari să-şi vândă deţinerile pentru a permite companiei să se delisteze. În preze