Peste 300 de firme româneşti au rămas cu buzele umflate după ce au subcontractat lucrări de la un trust de construcţii din Budapesta. Ungurii au încasat sume uriaşe de la statul român.
Ţeapa pe care firma Nemzetkozi Vegyepszer Hungaria a tras-o autorităţilor române nu va fi uitată foarte repede.
Firma a construit centura Clujului, după care a intrat în faliment lăsând cu ochii în soare zeci de firme din România care au lucrat pentru societatea din Ungaria.
Vegyepszer Hungaria a câştigat în România licitaţii în valoare de zeci de milioane de euro pe proiecte de infrastructură rutieră, principalul partener român fiind Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR).
Cei de la Drumuri Naţionale au dormit în papuci
În 2006, Nemzetkozi Vegyepszer Hungaria a câştigat licitaţia pentru construcţia sectorului trei de la şoseaua de centură Cluj Est, încasând 31,9 milioane de euro fără TVA.
N-a plătit decât 10% la subcontractorii români şi şi-a declarat insolvenţa. În 2009, firma maghiară demarase deja procedura, dar o subsidiară a sa din Oradea a mai câştigat o licitaţie la Centura Clujului, încasând încă 28 milioane de lei.
Povestea a fost cusută cu aţă albă, comisia de licitaţie ignorând practic gravele probleme ale firmei din Budapesta. Schema s-a repetat la punct şi virgulă: toată lucrarea a fost executată prin subcontractori români care nu au văzut niciun ban până azi.
"Firma din Oradea avea alt cod fiscal, legal putea participa la licitaţie", a explicat Ion Pantelimon, directorul Direcţiei de Drumuri şi Poduri Cluj. Executorii unguri care au luat în colimator Nemzetkozi Vegyepszer Hungaria au trimis însă o scrisoare la Tribunalul Comercial precizând că, dacă firma-mamă se află în insolvenţă, logic, şi sucursala din Oradea este în aceeaşi situaţie.
Precizarea elimină orice speranţă a subcontractorilor de a-şi ved