Şomerii care beneficiază de indemnizaţie de şomaj au obligaţia de a participa la serviciile de mediere, la solicitarea agentiilor pentru ocuparea forţei de muncă la care sunt înregistraţi.
Şomerii care nu beneficiază de indemnizaţii de şomaj trebuie să depună o cerere la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă, pentru a fi luaţi în evidenţă în vederea medierii şi, în cazul neîncadrării în munca, să reînnoiască cererea la 6 luni.
De servicii de mediere gratuite beneficiază, la cerere, şi următoarele categorii de persoane:
- cele care ocupă un loc de muncă şi, din diferite motive, doresc schimbarea acestuia;
- cele care au obţinut statutul de refugiat sau altă formă de protecţie internaţională, conform legii;
- cetăţeni străini sau apatrizi care au fost încadraţi în muncă sau au realizat venituri în România, conform legii; cele care nu au putut ocupa loc de muncă după repatriere sau după eliberarea din detenţie.
De ce servicii beneficiază persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă?
Persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă, înregistrate la ANOFM, beneficiază de următoarele servicii:
a) informare şi consiliere profesională;
b) medierea muncii;
c) formarea profesională;
d) consultanţă şi asistenţă pentru începerea unei activităţi independente sau pentru iniţierea unei afaceri;
e) completarea veniturilor salariale ale angajaţilor;
f) stimularea mobilităţii forţei de muncă.
Primele patru servicii pot fi oferite şi contra cost de către furnizori de servicii din sectorul public sau privat, acreditaţi şi/sau autorizaţi în condiţiile legii.
Ce documente sunt necesare pentru înregistrarea unei persoane aflate în căutarea unui loc de muncă?
- actul de identitate;
- actele de studii şi de calificare;
- carnetul de muncă sau alte acte care atestă, potrivit legii, ex