Căile Ferate şi alte două companii mari din Rusia ar putea fi obligate să achite o datorie dubioasă de 17,2 milioane de euro. Dosarul e pe rol la Judecătoria Căuşeni. Experţii ruşi susţin că justiţia moldovenească este folosită de un grup de afacerişti pentru a extorca bani de la firme respectabile.
Fabrica de manevre judiciare de la Căuşeni a ieşit din nou în evidenţă. Acolo se află pe rol un caz în care cetăţeanul Iaroslav Iurcişin din Moldova, împreună cu cinci companii din Rusia, sunt obligaţi să ramburseze o datorie de circa 700 de milioane de ruble ruseşti (17,2 milioane de euro) unui offshore. Cauza este examinată de Veronica Nichitenco, preşedintele judecătoriei.
Datoria s-a format după ce firma Inpromleasing din Moscova a încheiat, în aprilie 2008, un acord de împrumut în valoare de 870 de milioane de ruble cu Prima bancă ruso-cehă. În calitate de gaj au fost depuse 450 de vagoane şi alte utilaje luate în leasing, dar şi câteva clădiri industriale. În august 2008, creditul a fost rambursat, dar proprietarii băncii au folosit drepturile asupra unei părţi din vagoane pentru a le transmite firmei „Novaia perevozocinaia kompania", cea mai mare întreprindere privată din domeniul transportului feroviar din Rusia.
În 2010, Inpromleasing şi-a schimbat denumirea în Promoinvest-M, iar la începutul anului 2011 compania Leasing Invest, controlată de Vladimir Voitov, proprietarul Primei bănci ruso-cehe, a iniţiat procedura de faliment a acestei firme, pentru datorii de 11 miliarde de ruble. Totodată, banca a iniţiat procedura de recuperare a creditului. Mai mult, cere vagoanele înapoi, deşi acestea erau în proprietatea unor întreprinderi precum Calea Ferată a Rusiei.
Instanţele ruseşti au respins pretenţiile băncii, dar aceasta a cedat firmei Winston Corporate Ltd dreptul de recuperare a datoriei. Conform acordului de cesiune, semnat la 18 aprilie